GARANTIE EN REPARATIE

In het kort

Als je een artikel via Outdoorstock.be koopt, mag je ervan uitgaan dat het in goede staat is en blijft werken zoals verwacht bij normaal gebruik. Het kan echter altijd gebeuren dat je onverhoopt niet tevreden bent en je artikel retour wilt sturen of moet aanmelden ter reparatie. Hier zijn bepaalde regels aan verbonden. Om niet voor verrassingen te komen staan, raden wij je aan deze informatiepagina door te lezen.

Fabrieksgarantie

De fabrikant van je bestelde artikel kan fabrieksgarantie geven. Dit wil zeggen dat de fabrikant tijdens die garantieduur je artikel repareert of vervangt als die defect raakt, tenzij het defect is ontstaan door jouw toedoen. Wij helpen je hier graag mee: neem contact op via ons formulier of neem via de bestelling contact op met de partner, want garantie en service van aankopen bij onze partners loopt rechtsreeks via de partner. Je kan ook altijd contact opnemen met de fabrikant. De fabrieksgarantie verschilt per fabrikant. In de verpakking van je artikel zit een boekje met meer details. Op sommige artikelen zit minder of geen fabrieksgarantie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan "verbruiksartikelen".

Wettelijke garantie

Als er geen fabrieksgarantie geldt of als je toch liever naar de verkoper stapt, bestaat daarnaast nog de wettelijke garantie. Deze garantie houdt in dat je gekochte artikel moet voldoen aan wat beloofd is en wat je redelijkerwijs mocht verwachten. Wacht hier niet te lang mee nadat je dit gebrek hebt ontdekt. Als de periode van de fabrieksgarantie is afgelopen, wil dat dus niet zeggen dat er helemaal geen garantie meer is. Mocht er gedurende de garantieperiode een defect ontstaan buiten jouw schuld om, dan kun je recht hebben op een reparatievergoeding of vervanging van het artikel. Hieronder staat wat je dan kan doen.

Garantiebewijs

Het garantiebewijs van je artikel is vaak de desbetreffende factuur of het aankoopbewijs. Deze vind je bij de bestelling in je account.

Retourtermijn

Voor artikelen die op afstand (bijvoorbeeld via een website) worden verkocht, geldt een wettelijk herroepingsrecht van 14 dagen. Bij Outdoorstock hebben we deze termijn verlengd naar 30 dagen en die gaat in op de dag dat jij het artikel ontvangt. Zodra je je retour hebt aangemeld in je account, heb je 14 dagen om het in te leveren. Bestelling met meerdere artikelen van dezelfde verkoper? De retourtermijn start dan pas wanneer alles bezorgd is.

Wat je mag retourneren

Binnen de retourtermijn mag je je bestelde artikel redelijkerwijs uitproberen om te weten of het naar behoren werkt en of je er blij mee bent. Net zoals dat je kleding en schoenen past in een winkel, mag je een artikel dat je via een website bestelt, testen om te kijken of het bevalt en of het voldoet aan je eisen. Verder mag je het artikel kosteloos retourneren. Je mag het artikel niet volledig in gebruik nemen als je nog niet weet of je het houdt. Verpak je artikel stevig, het liefst in de originele doos.

Uitzondering

Het artikel mag alleen eenmalig gebruikt zijn. Om de aard, kenmerken en werking vast te stellen mag je het artikel eenmalig testen. Uitgezonderd voor artikelen waarvan de verzegeling niet verbroken mag worden. Beschadigd of defect artikel ontvangen? Meld je artikel binnen de retourtermijn via het formulier en geef dit via de retourreden aan ons door.

Gratis retourneren

Retourneren kost in principe niets, als het product aangemeld wordt binnen de bovenvermelde termijn en onbeschadigd is in de originele en ongeschonden verpakking. Neem hiervoor alvast contact op via ons formulier.

Reparatie

Gaat een product gedurende de garantieperiode kapot, dan heb je recht op gratis reparatie of vervanging, tenzij je het product niet normaal hebt gebruikt. Komt de reparatie door bijvoorbeeld gebruikersschade? Dan is de reparatie voor je eigen rekening.

We repareren je artikel pas nadat jij daarvoor toestemming hebt gegeven, zodat je geen onverwachte kosten hebt. Voordat de reparatie wordt uitgevoerd, krijg je eerst een inschatting van de kosten. Je mag dan kiezen:

  • laten repareren tegen betaling
  • terugsturen zonder repareren (je betaalt dan de onderzoekskosten t.w.v. € 19,95)

Duur en volgen van de reparatie bij Outdoorstock

Een reparatie duurt doorgaans 15 werkdagen, maar we proberen sneller klaar te zijn. We sturen een e-mail bij elke stap van de reparatie. Valt een defect niet binnen de garantie? Dan kan de reparatie wel iets langer duren. We gaan namelijk pas aan de slag nadat jij ons toestemming hebt gegeven, zodat je geen onverwachte reparatiekosten hebt.

 

Back to Top